pondělí, listopadu 13, 2006

Most

Věděli jste, že na našem tankodromu D1 je dvoupatrový most?Původní, 138m dlouhý dálniční most přes údolí řeky Želivky u Píště, začala v roce 1939 stavět pražská stavební firma, ale kvůli 2. světové válce se práce na výstavbě dálnice v roce 1942 zastavila a po zbytek války je zajišťována jen hlídací služba na všech rozestavených úsecích pomocí "Stavebních dozoru po dobu zastavení stavby", která jednotlivé úseky hlídá, predevším pred krádežemi materiálu.
Po válce byla stavba dálnice obnovena. V létě roku 1948 začíná betonáž mostovky levého mostu a na konci roku 1950 byl most téměř dokončen a zbývalo pouze vybetonovat poslední mostní pole. Betonáž se už na jaře 1951 neuskutečnila, protože tehdejší vláda měla jiné priority.
Staveniště proto bylo nadobro opuštěno a pomalu začalo zarůstat vegetací.
V 60. letech se začala dálnice dokončovat. Bohužel na původní dálnici se k mostu počítalo s velice prudkým klesáním. Aby byly splněny parametry nové dálnice musela by být nová dálnice svedena velice hlubokými zářezy na obou stranách údolí a stávající most by se musel rozšířit. Proto byly nad operami původního mostu vybudovány nové opěry a nad tím vším byla zkonstruována mohutná ocelová mostovka. Starý most je používán pro zdejší silnici z Hořic do Vojslavic.
Po této silnici také můžete přijet a celý most si prohlédnout.
(zpracoval Uza podle www.ceskedalnice.cz)

2 komentáře:

  1. To je fakt mazec. Dovolil bych si taky s troškou do mlýna: mosty okolo Želivky.

    OdpovědětVymazat
  2. Doufal jsem, že to blogneš :). O tomto rozestavěném jsem věděl (je tam taky schovaná keška ;) ), ale nemohl jsem najít pořádné fotky...

    OdpovědětVymazat